Letní kurz - Praktické základy filmové režie
Page Title
Intenzivní kurz Praktické základy filmové režie má studentům po stránce teoretické a hlavně praktické přiblížit náročnou a zodpovědnou práci filmového režiséra.
Výstupem z kurzu budou krom získaných teoretických vědomostí a krátké režijní etudy točené v průběhu kurzu.
Na jednotlivé dny se lze přihlásit i samostatně (pište na prihlasky@aeroskola.cz) ale pro lepší návaznost doporučujeme celý kurz.
Náplň kurzu:
Teoretický blok 1:
1. co je to filmová režie a v čem spočívá tato profese - úvod do tématu, filmová mizanscéna jako základní nástroj režiséra a její jednotlivé složky.
2. Buster Keaton, Wes Anderson - vizuální kvalita filmové scény.
3. Ch. Chaplin - tvorba filmové komedie a tragédie, důležitost tématu a režisérského úhlu pohledu.
4. Sergej Ejzenštejn, Pudovkin - filmová montáž - zásadní nástroj režiséra.
5. Robert Bresson - práce s filmovým časem a prostorem, kreativní zvuková dramaturgie jako základní pomůcka režiséra.
6. F. Fellini - režisér a jeho imaginace, fantazie a hravost ve filmu.
7. J. Luc Godard, Francois Truffaut - francouzská nová vlna, film jako odvážná koláž, režisér rozbíjí pravidla filmového vyprávění.
8. Alfred Hitchcock - režisér a práce so strachem a s napětím.
9. Stanley Kubrick - autorská režie, práce režiséra s filmovými žánry.
10. David Lynch - režírování stylizovaného filmového násilí.
12. Michael Haneke a tabu ve filmu.
13. Lars Von Trier - dogma.
14. Ulrich Siedel filmový charakter a jeho filmový prostor.
Praktická část: natáčení etudy, téma studenti dostanou na místě.
Teoretický blok 2:
1. osobnosti z filmové režie v ČR - Alexander Hackenschmied - základy filmové reklamy, filmový dokument a experiment.
2. Vojtěch Jasný a využití barvy a krajiny ve filmu.
3. Oskarový film Obchod na korze.
6. Česká nová vlna - výtvarná kvalita filmového záběru v rukách režiséra, spolupráce s kameramanem.
7. František Daniel - stavba filmového příběhu, režisér a psaní scénáře, spolupráce s dramaturgem.
8. Věra Chytilová, režisér a pozorovaní světa. Režisér musí mít jasnou vizi.
9. Drahomíra Vihanová, Jan Němec - režisér a rozklad času a prostoru ve filmu.
10. Miloš Forman - autenticita a film, práce s nehercem, filmová režie v Hollywoodu.
11. Juraj Herz - Spalovač Mrtvol - režisér a filmová adaptace literární předlohy.
12. Jiří Menzel - jak natočit oskarový film I, práce s emocemi.
13. Jan Svěrák - jak natočit oskarový film II, práce s emocemi.
14. Bohdan Sláma, Ivo Trajkov, Václav Kadrnka - režisér a jeho film se musí umět dívat.
15. Marty is dead. Režisér a filmový seriál.
16. Filmový režisér a jeho možnosti uplatnění v ČR.
Praktická část: natáčení krátké etudy, téma studenti dostanou na místě.
Na závěr společná projekce etud, které vznikly na hodinách, zhodnocení získaných vědomostí, diskuse.
Seznam literatury:
ARISTOTELÉS. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. Prel. Dr. Milan Mráz (z gréckeho originálu Aristoteles De arte poetica liber, R. Kassel, Oxonia 1965).
Dagmar Bláhová. HERECTVÍ A FILM. Praha: Nakladatelství AMU, 2020.
David Bordwell - Kristin Thompson. Dějiny filmu. Praha: Akademie múzických umění, 2007. Přel. Helena Bendová a další (McGraw-Hill Companies, Inc. 2004).
David Bordwell – Kristin Thompson. Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Praha: Akademie múzických umění, 2011.
Francois Truffaut. Rozhory HITCHCOCK – TRUFFAUT. Praha: Čs. filmový ústav, 1987. Přel. Ljubomír Oliva.
Ivana Chubbuck. THE POWER OF THE ACTOR. New York: Penguin Random House LLC, 2004.
Ivo Bláha. Zvuková dramaturgia audiovizuálneho diela. Praha: Akademie múzických umění, 2004.
Jan Hendl. Kvalitativní výskum: Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2012
James Monaco. Jak číst film. Praha: Albatros, 2004. Přel. Tomáš Liška, Jan Valenta (Oxford University Press, London 2000).
James Monaco: Nová Vlna. Praha: Akademie múzických umění, 2001. Přel. Vít Janeček, Tomáš Liška (Oxford University Press, New York 1976-7).
Jaroslav Vostrý. O hercích a herectví. Praha: ACHÁT, 1998.
Josef Valušiak. ZÁKLADY STŘIHOVÉ SKLADBY. Praha: Nakladatelství AMU, 2012.
Judith Weston. DIRECTING ACTORS. Michigan: Michal Wiese Productions, 1996.
Konstantin Sergejevič Stanislavskij. O HERECKEJ PRÁCI. Bratialava: Tália, 1997.
Lucie Králová. ROZUMĚT TELEVIZI. Praha: Nakladatelství AMU, 2021.
Miloš Mistrík. HERECKÉ TECHNIKY 20.STOROČIA. Bratislava: VEDA, 2003.
Myléne Bressonová. BRESSON O BRESSONOVI Rozhovory (1943 – 1983). Praha: Václav Žák – Casablanca, 2016. Přel. David Čeněk (Flammarion, 2013).
Peter Scherhaufer. Čítanka z dejín divadelnej réžie od futuristov po Ejzenštejna. Bratislava: Divadelný ústav, 1999.
Robert Bresson. Poznámky o kinematografu. Praha: Dauphin, 1998. Přel. Miloš Fryš (Gallimard, 1995).
Ronald Hayman."Robert Bresson in Conversation". Transatlantic Review, 1973.
S. M. Ejzenštejn. UMENIE MIZANSCÉNY. Bratislava: Národné divadelné centrum, 1998. Prel. Viera Mikulášová-Škridlová, Miroslav Neumann.
S. M. Ejzenštejn. UMENIE MIZANSCÉNY II. Bratislava: DIVADELNÝ ÚSTAV BRATISLAVA, 1999. Prel. Viera Mikulášová-Škridlová.
Stephen Parker. Bretold Brecht. Praha: Akademie múzických umění, 2019. Přel. Ladislav Koppl (Bloomsbury publishing, 2014).